Biografi

Frederik Magle, Komponist, Organist og Pianist.

Frederik Magle

Frederik Magles musik har samlet nogle af Danmarks vigtigste ensembler og den har været med til at fejre nogle af landets vigtigste milepæle. Som musiker har han arbejdet i alle genrer og stilarter, været Danmarks repræsentant ved internationale konkurrencer og han har skabt sig sin helt egen vej uden sidestykke i det skandinaviske musikliv. ”Jeg komponerer for at skabe og åbne for følelser hos lytteren” har han fortalt; ”Jeg kan ikke undgå at investere mig selv emotionelt i alt, hvad jeg laver.”

Magle blev født på Falster og var et vidunderbarn, hvis musik første gang blev opført offentligt, da han var otte år gammel. Han blev indskrevet på Det kongelige danske Musikkonservatorium et år tidligere end reglerne forskriver og er stadig den eneste studerende, der fik lov til at have hovedfag i både orgel og komposition. Han forlod Konservatoriet efter halvandet år, taknemmelig, men rastløs og ivrig efter at komme i gang som både komponist og organist. Dengang, som nu, gav Frederik Magles alternative tilgang til musiklivet i Danmark og dets institutioner, ham ”en anden type frihed” som har været med til at skærpe hans sans for det publikum han skriver for.

Efter at have deltaget i en komponistworkshop på Lerchenborg, komponerede Magle sit første, modne værk: Orgelsymfonien Let There Be Light (1993). Et tætvævet, klart fremlagt værk, der samler elementer fra den franske orgeltradition og Magles egen tilbøjelighed for strukturelle lag og klare mål. Værket blev udgivet på EMI Records. I årene efter fulgte en Orgelkoncert The Infinite Second (1994) og en symfoni for klaver og orkester bestilt af LEGO (Lego Fantasia, 1996). I det samme år, 1996, blev Magles julekantate Et nyfødt barn, før evighed, Gud uropført – en tænksom og nogle gange dyster refleksion over Kristi fødsel komponeret for kor, orgel, messingblæsere og slagtøj.

Magles musikalske tilknytning til Danmarks Kongehus begyndte med et værk skrevet til Dronning Margrethes og Prins Henriks besøg til komponistens fødeby på Falster, Stubbekøbing. Derefter fulgte værker komponeret til dåben af både Prins Nikolai og Prins Felix. Det glasklare postludium Lys på din vej, for orgel og messingkvintet, skrevet til Prins Nikolai, blev også titelværket til endnu et album udgivet hos EMI.

Kontakten med Kongehuset førte også til værket Cantabile Suite, en tonesættelse af tre digte af Prins Henrik, Souffle le vent (2004), Cortège & Danse Macabre og Carillon (begge 2009) for solostemmer, kor og orkester. Sangene kombinerer Magles typiske tematiske klarhed, frie tonalitet og stærke narrative stemning, og de blev uropført af Danmarks Radios Symfoniorkester med vokalsolister, dirigeret af Thomas Dausgaard, på Prins Henriks hhv. 70 års og 75 års fødselsdag.

I årene mellem færdiggørelsen af den første sang og de to følgende, kæmpede Magle med en periode med en kreativ blokade, som han dog kom ud af med ny energi og fornemmelse for, i hvilken retning hans kunstneriske virke skulle gå. Han arbejdede i stigende grad som konsulent for orgelbygningsprojekter, han skrev musik til indvielsen af nye instrumenter og samlede en række på 22 orgelimprovisationer på albummet Like a Flame (2010). Det største værk i det følgende årti, Anastasis-Messe (2017) samlede improviserede orgelmellemspil med elektronik og rockmusikalske elementer i et grænseløst, fantasifuldt, neo-gotisk bud på den kristne liturgi. Dette værk var også med til at udvikle komponistens glæde ved at skrive for slagtøj.

Anastasis-Messens fusionselementer kom ikke uden fortilfælde. I 2011 samarbejdede Magle med den danske Hip-Hop gruppe Suspekt på albummet Elektra og han havde tidligere udforsket rummet mellem den klassiske musik og rock i værket Polyphony (1998). Han har også samarbejdet med jazzmusikere som Niels-Henning Ørsted Pedersen, Niels Lan Doky og John Tchicai. For nylig har han også arbejdet med filmmusik, idet han bl.a. har komponeret musikken til Sami Saifs dokumentarfilm Tove i stykker. Filmen modtog Robert-prisen som Årets Kortfilm: Dokumentar i 2021.

I 2020 blev Magles musik det første, der blev spillet ved en symfonisk livekoncert, efter Covid-19 lukkede alle koncertaktiviteter. Hans Det Kongelige Kapels Fanfare åbnede en koncert med netop dette ensemble i Operaen i København d. 7. juni 2020, med Thomas Søndergård som dirigent. Et år tidligere havde Rigshospitalet installeret en optagelse Magles værk Den Hemmelige Have på afdelingen for stråleterapi.

Musik af Frederik Magle er bl.a. blevet opført af London Philharmonic, Danmarks Radios Symfoniorkester, Det kongelige Kapel, Sønderjyllands Symfoniorkester, Rigas Filharmoniske orkester og Zürichs Kammerorkester. Han har samarbejdet og turneret med violinisten Nikolaj Szeps-Znaider, som uropførte værket Journey in Time (1999), der er et tema med variationer for violin og klaver. Uropførelsen fandt sted i Concertgebouw i Amsterdam. Ideen om, at musikken har en iboende evne til at lege med tiden blev skitseret i dette værk, og denne idé ligger også til grund for et kommende større orkesterværk.

I 2017 fik Magle sin første officielle stilling som organist. Det er ved Skt. Pauls Kirke i København, hvor han er ansat både som organist og pianist og som komponist. Han skriver musik til kirkens liturgiske cyklus og opfører jævnligt improvisationer over liturgiske melodier og temaer på begge instrumenter.

– Andrew Mellor, 2020