Thread: Anmeldelse

Posts
    122
    Post Thanks / Like

Re: Anmeldelser

Så ramte julen mig , var inde til forpremieren på Jul i Gammelby i går, og jeg må sige de gjorde det godt ..

Handlingen er jo meget enkel og de fleste kender den jo nok fra julekalenderen i fjernsynet, men det er nu noget andet at se det på teatret

Men det handler jo borgemesteren (Arne Lundemann) som ikke kan tåle ordet jul og det er jo ikke så godt. Så en dag møder hans børn Mads og Mette nisserne som bor oppe på loftet og så bliver der sat gang i tingene. For nisserne kan lidt af hvert og de tryller øllet surt, for borgemesterens tale til at forsvinde og i det hele taget driller de så meget de kan. Men det kommer jo så også til at gå lidt ud over den stakkels Severinsen (Mads M. Nielsen) som arbejder i borgemesterens butik, da nisserne tryller pengene om til sten. Men mon ikke det ender med at det bliver jul hos borgemesteren og at Mads og Mette kommer til at pynte juletræ med noget af alt det fine pynt Kræsten Krammer (Bjarne Antonisen) har med.

Men jeg vil give den ud af 6 mulige, da det er en hyggelig og god familieforestilling og for de gode skuespilspræstationer..

Simone

2. #32
    Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more Jette's Avatar
    Join Date
    Jul 2005
    Location
    Fyn/funen, Denmark
    Posts
    558
    Post Thanks / Like

Re: Anmeldelser

Ja så har jeg også lige været inde og se den. Jeg må da gi dig ret i at det er en god og hyggelig familieforestilling. Scenografien er godt lavet (kan godt lide deres brug af drejescenen ), lys og lyd fungere også fint og det er da lidt hyggeligt med det store 2 mandsorkester foran sig (violinen blev især godt brugt som lydeffekt). Skuespillerne gjorde det også godt, specielt ham der nok hader stykket mest , men hans lange ledeløse lemmer og mimik er jo altid sjov at se på . Men det var ikke lige en forestilling for mig, så jeg prøver lige at se, om jeg kan få byttet min ene billet til et andet stykke . Så jeg gir ikke smileys denne gang

Jette

3. #33
    Lieutenant Commander, Concertmaster
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Langeskov,Fyn, Denmark
    Posts
    122
    Post Thanks / Like

Re: Anmeldelser

Så blev det så helt jul og det skete med to ture i træk ind og se Jul i Gammelby .. Og stykket var da blevet bedre undervejs , men mon ikk det hænger sammen med de kom tættere på jul og derfor også kunne se enden på julestykket .. Ja ham der hader stykket mest gjorde det godt, men det siger jeg jer pas på ham han har det med at kaste pebernødder i hovedet på folk .. To dage i træk blev jeg ramt af flyvske pebernødder , men det må man vil tage med ..

Men skal jeg komme med lidt kritikpunkter til stykket må det være at jeg til trods få jeg er vild med Mads M. Nielsen og hans måde at spille på, ikke syntes han passer i rollen som Severinsen på samme måde som Mads Nørby sidste år.. Mads M. Nielsen gør det virkelig godt og er sjov at se på, men desværre ikke den perfekte Severinsen i min vurdering . Den næste der lige står for tur er Bjarne Antonisen, og så alligevel ikk .. Jeg syntes han gør det mega godt som Kræsten Krammer og så er det jo en fornøjelse at se ham optræde og synge , men han er altså lige en tand for ung til at spille den rolle. Men det er jo ikk hans skyld .. Efter min mening skulle ham og Eddie Karnil have byttet roller.. Men de to ting gør ikke stykket dårligere, men er med til at det stadig ikk kan få topkarakter ..

Men de gjorde det godt hele holdet, og tak for det.. I fik da bragt lidt lys over min jul og lidt julestemning i kroppen på mig ..

Simone

4. #34
    Lieutenant Commander, Concertmaster
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Langeskov,Fyn, Denmark
    Posts
    122
    Post Thanks / Like

Re: Anmeldelser

Snemasserne blev trodset og jeg kom i teatret i dag , måske fordi min far var træt af jeg gik og var sur over det længe så ud til at vi ikk kom afsted .. Men det gjorde vi og denne gang var det stykket "H.C. Andersens liv og værk på 87 minutter" jeg var inde og se .

Som titlen angiver handler stykket om H.C Andersens liv og værk, og jeg kan kun sige at det er et mega sjovt stykke og jeg grinede langt det meste af tiden . Der er kun to skuespillere med i stykket (Claus Riis Østergaard og Peder Dahlgaard) og de spiller så selv sagt alle roller selv.. Men lige et kort resumé af forestillingen:

Det hele starter med at Peder og Claus kommer ind nede blandet publikum hvor de så går og hilser på publikum og til sidst ender oppe på scenen hvor de fortæller lidt om hvad det er de vil lave.. Derfra går det stærkt, vi starter med at høre/se en samtale mellem hans mor og far, der handler om at hans far tager afsted for at blive lejesoldat og der er Andersen 7 år gammel.. Der fra går det slag i slag, men tossede indslag og nogen ting tager overhånd for de to skuespillere, men alt sammen sker på en festlig måde .. På et tidspunkt når vi til at Andersen har fået skrevet en ny slutning på Kejserens nye klær, men den er Peder Dahlgaard der er Kejseren ikk helt vild med så han ændre på den .. Og det ender ud i et form for modeshow, hvor de to herrer kun iført satinbokseshorts bliver præsenteret som om de var et nøgenprodukt og det er vildt sjovt , få de laver så meget grin med dem selv og musikken til dette er selvfølgelig "I will Surviev" og sådan er sker der underlige ting hele vejen igennem.. Og det hele må max tage 87 minutter som er den tid et mennesker kan konsentre sig om noget kulturelt , og den tid holder sig indenfor .. Og så er de faktisk noget rundt om hele H.C Andersens liv og værk, nogen gange på nogle sjove måder men det hele skulle være med.. Jeg vil ikk rigtig uddybe det mere, da det er svært.. Men kun sige at det er værd at gå ind og se, hvis man vil underholdes og samtidig lære lidt om vores fantastiske digter..

Jeg skal jo også have givet dem nogle smileys og de får ud af seks mulige .. Det får de fordi jeg syntes det hele hang sammen, lys, lyd, den enkle scenografi og de helt igennem fantastiske skuespillere ..

Simone

5. #35
    Recruit, Pianissimo
    Join Date
    Jan 2006
    Posts
    1
    Post Thanks / Like

Re: Anmeldelser

Hey

Kan jo lige fortælle at Anne Vester Høyer (fra Sange indefra) igen er at finde i et stykke i Odense, Denne gang Europa i Bronze. læs herunder for mere:

mvh

momentum

Europa i Bronze er beretningen om vores fælles Europa. Historien om et fædreland, en verdensdel, - og en mishandlet kvinde med mange bejlere. En græsk gud, en billedkunstner og en kongedatter begiver sig ud på en dramatisk rejse for at finde ind til den europæiske sjæl. Målet er at skabe et kunstværk der definerer Europas grænser og hvem vi er – og ikke er.
    Undervejs må de tre hovedpersoner konfrontere den europæiske selvopfattelse og en kamp på liv og død udspiller sig med det vægelsindede Europa. En rejse på ryggen af en lyrisk torpedo gennem Europas kulturhistorie og ind i Europas hjerte.

Europa i Bronze er resultatet af et spændende samarbejde mellem den originale dramatiker Bo Stendell Larsen fra AbstraXteater og et ungt, dynamisk team fra Odenses unge teater, Momentum. Mødet mellem Bo Larsens abstrakte og underfundige univers og et hold unge, talentfulde teaterfolk fra Momentum har skabt en dialog på tværs af generationer og et bud på hvordan det moderne Europas identitetskrise kan angribes fra nye vinkler. En teaterbombe – i Technicolor!

På scenen ses Anne Vester Høyer, Kim Jansson og Morten Schaffalitzky – tre dygtige skuespillere med fynske rødder. På designsiden finder man Raphael Solholm og Kim Glud, begge kendt for deres innovative design for blandt andre OIM, som henholdsvis lys- og videodesigner. Holdet er yderligere forstærket med københavnerscenografen Nikolaj Trap, kendt fra blandt andet Teater Grob, samt ikke mindst jazzmusikeren og komponisten Mark Solborg, kendt i jazzverdenen fra blandt andet MolD og MS4, som står for det originale lyd-design. Forestillingen instrueres af Jens Svane Boutrup, uddannet teaterinstruktør i New York og leder af Momentum, som her får sin fynske debut.

6. #36
    Lieutenant Commander, Concertmaster
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Langeskov,Fyn, Denmark
    Posts
    122
    Post Thanks / Like

Re: Anmeldelser

Ja, det må man jo så ind og se da Anne Vester Høyer er fantastisk..

Så lige en lidt sen anmeldelse af tre stykker...

Den første er "Pinocchio"..

Gud bedre det at jeg gik ind og så dette stykke , ikke at stykket var dårligt lavet eller noget.. Jeg er nemlig helt sikker på det er et ganske godt stykke for børn på en 8 år, da det var kunne være uhyggeligt nogen stedre.. Da jeg så det blev jeg jævnligt forstyret af unger der ville hjem eller som græd.. Men set i en helhed var det et okay stykke, men det skulle måske have været sat i op disney-udgaven..

Ja grunden til at jeg ikke har lavet et handlingsresume er at jeg går ud fra at alle kender historien om Pinocchio

Men den får ud af de seks mulige