Serien Matador

Nalia

Commodore of History & Muses
Jeg har den sidste uge set den gamle danske serie Matador. I min familie har vi en tradition med at se Matador, når vi er bundet til sygelejet. Indtil for nogle år siden, var det nogle, efterhånden meget slidte, VHS-bånd. Nu er det DVD-samlingen der går på omgang.

For hver gang jeg ser serien, er der en ny karakter jeg følger. I denne omgang var det Agnes. Hendes udvikling fra flabet stuepige til stærk forretningskvinde. Og samtidig Jørgen Varnæs der går fra folketingskandidat og sagfører til udstødt alkoholiker.
Man lægger mærke til noget nyt, hver gang man ser serien. Det er en af de få serier jeg kan se igen og igen (dog med mere end en måneds mellemrum)

Det er dog lidt trist at opdage hvor mange at de gode danske skuespillere der ikke er iblandt os længere.

Nalia
angel.gif
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
(dog med mere end en måneds mellemrum)

Nej det ville da også være trist hvis du var så tit syg
tongue.gif
.

Det er meget lang tid siden jeg har set Matador, så jeg kan dårligt huske, hvem der var med
crazy.gif


Jette
grin.gif
 

Nalia

Commodore of History & Muses
Her er nogle navne på skuespillere i Matador: Buster Larsen, Lily Broberg, Ove Sprogøe, Axel Strøbye, Karen Berg, Bjørn Watt-Boolsen, Ghita Nørby, Malene Schwartz, Holger Juul Hansen, Elin Reimer, Kirsten Olesen, Kurt Ravn og mange mange flere.

De spiller godt sammen og giver, sammen med Lis Nørgaards gode fortællerstil, et godt billede af et land i forandring. Nogle har svært ved at acceptere at verden forandrer sig, for nogen kan det kun gå for langsomt.
angel.gif
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
Jeg kan helt klart huske Buster Larsen, med hans hund der kunne tricket " det er en tysker" og så var der selvfølgelig tante Møghe og Musse(eller hvordan det nu staves), de var for sjove
grin.gif
.
Men det var en rigtig god serie. Lige nu er jeg en af dem der følger med i Hotellet, den har jeg ikke set før, men jeg synes godt om den indtil videre
up.gif


Jette
grin.gif
 

Christine Callisen

Commodore of happiness and laughter
Yes her er noget jeg kan snakke med om. Jeg har virkelig os set den serie utallige gange, og bliver aldrig træt af den!
Du har ret i at man opdager noget nyt hver gang man ser den, og jeg synes det er helt fantastisk at sådan en serie bare hænger ved i generationer!
laugh.gif


Totalt iorden!!
cheers444.gif
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Ja Matador er nu ikke så tosset, dog er det godt nok længe siden jeg har set den.

Jette: Hotellet? nej nu må du liiiige...
wink.gif
- jeg må indrømme at de fleste af 90'ernes danske dramaserier (deriblandt også sådan noget som "Hvide løgne" som tv3 sendte en overgang) minder for mig for meget om en prøve udi at amerikanisere det hele, problemet var bare at det slet ikke passede ind i den danske mentalitet/opførsel og skuespillerne virkede til tider meget overspillede (nok fordi jeg selv havde svært ved at identificere mig med dem i nogen større grad pga. denne meget action, følelsesprægede og, i mine øjne, meget amerikaniseret. Det blev dog langt bedre i serier som Rejseholdet og Taxa (som jeg dog ikke har fået set så meget af endnu, men har planlagt at få set hele serien).

Nu har jeg dog ikke taget nok mod til mig til at se mere end et par sammenhængende minutter i de hotel afsnit jeg har zappet forbi, så det kan godt være at det hele virker mere "naturtro" her i 2005... - men det kan du måske fortælle mere om?
smile.gif
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
Oki Hvide løgne, der står jeg også af, det var ikke lige min kop te. Men Rejseholdet kunne jeg nu også godt lide at se.
Ja hvad kan jeg sige om Hotellet, det er jo en underlig serie/historie, men der er nu alligevel noget der har fænget mig, spørg mig ikke om hvad, det ved jeg ikke, men synes ikke den virker kunstig, som f.eks. Hvide løgne
grin.gif
. De sender den bare på et åndsvagt tidspunkt, jeg bliver nød til at sætte vækkeuret, for at nå op og se den og jeg hader vækkeure
smash.gif
box2.gif
banghead3.gif


Jette
grin.gif
 

Nalia

Commodore of History & Muses
En af de ting jeg godt kan lide om Matador, er at den viser de gode og dårlige sider, ved de forskellige sociale klasser i samfundet. Man ser hvor svært det kan være at "finde sin plads" og at bryde ud af en klasse og få sin retmæssige plads i en anden. Det gælder begge veje, op og ned ad den sociale rangstige.

Jeg kunne også rigtig god lide Rejseholdet. Den skulle jeg se hver søndag:) Krøniken har ikke rigtig fanget mig. Jeg ved ikke rigtig hvorfor. Måske noget med skuespillet. Lidt for meget teater/replik oplæsning. Tja, måske fanger den, hvis den bliver genudsendt om 20 år
wink.gif
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
Jeg vil gi dig ret i det med Matador og det er måske også en af grundene til, at den er så populær. Man kan jo ike sige andet end det er et "problem" der altid har været og som stadig eksistere. Vi mennesker er underlige
nut.gif
, vi har meget med at putte folk i kasser og kan slet ikke acceptere hvis der er en, der vil bytte sin kasse ud med en anden.

Jette
grin.gif
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
Fik set de 2 første afsnit af Matador i nat
grin.gif
. Det er jo Misse hun hedder og ikke Musse som jeg skrev
whistling2.gif
. Nå men jeg glæder mig til at se nogle flere afnit i nat
banana.gif


Jette
grin.gif
 

Nalia

Commodore of History & Muses
Du "møder" Musse lidt længere inde i serien.
Det er Fru Skjold Hansen.
smile.gif
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
Nå oki, så der er både en Misse og en Musse
grin.gif
. Men det var Misse, som jeg tænkte på og som jeg synes er sjov
grin.gif
. Men jeg glæder mig da til at møde Musse, for hende kan jeg ikke huske, men jeg har heller ikke set Matador, siden de sendte den i fjernsynet
crazy.gif


Jette
grin.gif
 
Top