Musikudtryk

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
Jeg ville gerne lige høre hvad det hedder, når man f.eks. har 15 sekunder af en melodi og så bliver ved med at sætte dette stykke i forlængelse af hinanden, så man til sidst har 2 minutter, med det stykke. Øhh håber det giver mening
crazy.gif


Jette
grin.gif
 

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Det ville jeg nok kalde "repetition"
smile.gif


Men kan du evt. uddybe lidt? Spørger du i en speciel anledning?
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Det kommer jo lidt an på hvordan det bliver brugt... hvis det bare er en gentagelse og der ikke sker så meget andet så vil det nok være en "repetition" (eller gentagelse), men hvis det bliver brugt som noget man laver forsiringer/variationer henover/henunder så vil man nok kalde det et ostinat - og et bas ostinat hvis det ligger i bassen - men det kan være meget andet end blot melodisk, f.eks. harmoniske ostinater eller rytmiske ostinater - som du måske et stødt på hvis du nogensinde har spillet "æblemand" eller set filmen "Big" med Tom Hanks. - se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ostinato - I rytmisk musik vil man nok kalde det er "riff".
Man har nogle klassiske musikstykker med sådanne ostinater som man kalder passacaglia elle chaconne.
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
oki jeg skal prøve at forklare lidt nærmere hvad jeg mener
wink.gif
.
Det er fordi Chaplins City lights blev brugt i et teater stykke (se evt. min tråd Charles Chaplin as a composer) og jeg tror de har taget et stykke af en melodi ca. 10 sekunder og så bare kørt de samme 10 sekunder igen og igen i ca 2 minutter, jeg er dog ikke helt sikker, da det er nogle måneder siden jeg så stykket, så det kniber lidt med hukommelsen, men ikke med nysgerrigheden
grin.gif
.
Men det hedder måske bare repetition, jeg troede man brugte et eller andet fancy udtryk
grin.gif


Jette
grin.gif


P/S Det var et stykke med violiner hvis det skulle have nogen betydning (jeg mener med at kategorisere hvad genre det er)
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Tja... der vil man måske sige at de 10 sekunder "loop'er"?
 

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
Oki den nupper jeg så, det lyder også bedre end repetition
wink.gif


Tak til begge de herre
up.gif
grin.gif


Jette
grin.gif
 
Top