program der kan spille noder højt

Spica

New member
hej alle.
Jeg har fået job som kirkesanger, men jeg er desværre ikke ret god til at læse noder og det giver mig vanskeligheder. Meget kan klares med salmebogen online, men jeg ville høre om der findes et program, hvor man kan skrive en node ind og få spillet det højt ?

mange venlige hilsner fra Kirsten
 

Strunch

New member
hej alle.
Jeg har fået job som kirkesanger, men jeg er desværre ikke ret god til at læse noder og det giver mig vanskeligheder. Meget kan klares med salmebogen online, men jeg ville høre om der findes et program, hvor man kan skrive en node ind og få spillet det højt ?

mange venlige hilsner fra Kirsten
Der er de dyre de facto applikationer som Sibelius eller Finale, men der eksistere skam også gratis alternativer som f.eks. MuseScore http://musescore.org/ ..

Håber du kan bruge dem/det.
 

wljmrbill

Member
Tak for linket. Jeg var ikke klar over der var en fri musik scoring program. Kunne være sjovt at prøve dette. Jeg bruger Google oversætter: håber, at det udmønter mine ord korrekt
 

Spica

New member
Nu er jeg her lige igen.. der er også noget med rytmen har I nogen ideer til hvordan jeg træner det? jeg tænker dels noget med en metronom, men måske er der også lavet forskellige øveprogrammer så man kan gå i træning?
 

Spica

New member
Du ved jo en hel masse :)
alletiders, har siddet og leget lidt med den..
findes der et program/dims der kan optage den rytme man spiller/synger?
 

Strunch

New member
Der skal du nok have fat i en DAW (digital audio workstation), jeg bruger selv FL Studio som er relativt nemt at gå til i forhold til andre DAWs, det er nemlig en af de nyest udviklede på markedet.. Du kan downloade en demo her: http://flstudio.image-line.com/documents/download.html - jeg elsker FL Studio og har lavet flere albums med det, men FL Studio er en lidt anden boldgade end det vi har snakket om i denne tråd indtil videre.

Her er en kort oversigt over hvad du skal gøre for at optage din rytme med dette program..

rythm.jpg


1) Her trykker du på den markerede knap for at aktivere "typing keyboard to piano keyboard", derefter kan du bruge dit tastatur som musik keyboard.

2) Tryk herefter på kick som jeg har markeret, så kommer menuen du ser i ring 4 frem.

3) Tryk nu på record knappen markeret i ring 3, så begynder FL Studio at optage hvad du laver.

4) Tryk så på den bølgeform jeg har markeret i ring 4, så optager FL Studio rytmen du laver med kick (stortrommen).

Bagefter kan du trykke stop og play, for at lytte til hvad du har lavet, du kan tilmed se hvor godt din rytme passer med de BPM (beats per minute) der er anslået hvis du klikker i kanalen "kick" hvor du efter endt optagelse kan se dine (midi) noder.

Her en liste over hvordan BPM forholder sig til musisk notation: http://en.wikipedia.org/wiki/Tempo#Basic_tempo_markings - Adagio 66-76 BPM osv.

Du kan gøre det med hvilken som helst lyd, men det er en anden og lidt længere forklaring. Måske er det også en lidt stor mundfuld i forhold til hvad du skal og vil, men det er nu den bedste metode til at optage en rytme jeg kender. God fornøjelse. Så har jeg vist gjort dagens gode gerning :)
 

Spica

New member
du har helt klart gjort dagens gode gerning :angel:
jeg vil kaste mig over mit nye legetøj :cool:
 
Top