»Håbet« kan downloades gratis!

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
For første gang har jeg besluttet at lægge et af mine større værker ud på internettet til fri download!:

»Håbet« (for brass band, slagtøj, kor og orgel)
Skrevet til minde om Slaget på Rheden (2. april 1801) og Olfert Fischer (kommandør for den danske flåde)

Værket består af to dele; den første er for orkester alene og beskriver begivenhederne i forbindelse med selve slaget, mens den anden del er skrevet for kor og orkester og indeholder tekst fra Davids Salme 27. De to dele kan downloades samlet her:

Klik her for at downloade »Håbet« [238kbps (VBR) MP3 - 23,9 MB]
De medvirkende er: Søværnets Tamburkorps under ledelse af Ib Myrner og Reformert Kirkes Koncertkor under ledelse af Mikael Garnæs samt Frederik Magle på orgel.

[YOUTUBE]Uk2ZPIRtu-M[/YOUTUBE]

Opdatering, oktober 2014:

»Håbet« er nu blevet udgivet af musikforlaget Edition Wilhelm Hansen!

Opdatering, 18. december 2005:

»Håbet« er nu udkommet på cd'en "Søværnet Ønsker God Vind«! Denne cd vil dog ikke blive tilgængelig i handlen, men for at fejre udgivelsen har jeg "genkodet" mp3 filen i særdeles høj lydkvalitet ved hjælp af den såkaldte "LAME" mp3 encoder sat til "--alt-preset extreme" (forskellen fra cd'en vil kun være hørbar, og selv da kun svagt, ved afspilning på de aller dyreste high-end hifi anlæg). God fornøjelse! :)

sovaernet-onsker-god-vind-s.jpg


Min tanke bag værket var først og fremmest at ære og mindes de faldne og sårede på begge sider i det blodige slag i 1801 (og i krige i det hele taget) og samtidig rummer værket et håb - om fred. Uropførelsen foregik i Reformert Kirke, København, den 1. og 2. april 2001. Orkester og kor (Søværnets Tamburkorps og Reformert Kirkes Koncertkor) var placeret rundt omkring i hele kirkerummet, hvilket gav en usædvanlig og effektfuld "surround" effekt. Især fra de vældige stor-trommer, der stod umiddelbart bag ved publikum og illuderede kanon-torden! Under general-prøven sprængtes to stor-tromme skind på grund af på grund af kravene til lydstyrken...

Hvis du er interesseret i det trykte partitur bedes du henvende dig til mig (Kontakt via email) for yderligere information.
Bemærk at selvom alle har ret til at downloade og lytte til musikken tilhører alle andre rettigheder stadig komponisten og de medvirkende.

Med venlig hilsen
Frederik Magle
 
Last edited:

**DONOTDELETE**

Guest
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Fantastisk musik! Et af de flotteste nye klassiske værker jeg har hørt. Meget medrivende.

bravo
 

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Tusind tak for de smukke ord "Herkules"!
smile.gif
Jeg er meget glad for at du synes godt om musikken

Flere anmeldelser og kommentarer kan bl.a. læses på MyMusic.dk
 

**DONOTDELETE**

Guest
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Det var da fantastisk at genhøre dette fremragende værk... Jeg synes resultatet er blevet fantastisk.. Dejligt endelig at høre det "udefra" TAK!
 

**DONOTDELETE**

Guest
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Nu har jeg endelig fået lyttet til dit "Håbet" ... hvor er det fedt... glæder mig til at høre det live ... ;-)
 

Polyhymnia

New member
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Kære Frederik.
Hvor er det fantastisk. Jeg er meget imponeret. Det er så medrivende og levende.
Ville meget gerne høre din musik live!
Kærlig hilsen
Maria
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Hej Frederik,

Interessant musik. Ganske effektfuld med kraftfuld percussion (tam-tam, stortromme, rørklokker mv.) - minder mig til tider om Aaron Coplands "Fanfare To The Common Man", dog en anelse mere voldsomt. Og jeg synes også det er lidt underholdende at man ca. 5 minutter inde bliver lidt jule-inspireret med (sådan som jeg hører det) "Carol Of The Bells" i klokkespillet. Ganske underholdende i en ellers forholdsvis følelesesfuld komposition der i denne indspilning har mange fine solistiske præstationer, både ved pulpituret, i orkesteret og i slagtøjsgruppen. Koret bærer lidt præg af at være et amatørkor hvor jeg godt kunne savne noget retning og energi hele vejen rundt - men især karrakteristisk er sopran og tenor der til tider lyder mere "kvalt" end hvad jeg regner med er intentionen fra din side.

Ellers som sagt et spændende værk med mange gode elementer. Dog er jeg lidt interesseret i at høre hvad anledningen til kompositionen er? - et bestillingsværk? - for besætningen med orkester (brassband - eller hvad denne hybrid af et orkester nu kaldes), slagtøj, kor og orgel er ikke noget man ellers ser så meget og et eller andet sted vil jeg næsten håbe at der også findes andre udgaver af værket da jeg vil tro at fremtidige opførelser bliver vanskeliggjort lidt af det.

Mvh,
Thomas
 

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Tak for roserne, tuba, Gunvor og Maria!
smile.gif
Der vil helt sikkert blive flere live opførelser, muligvis til næste år.

Også tak til Thomas. Jeg er glad for at du synes "Håbet" er et spændende værk. Jeg kan fortælle at det er et bestillingsværk (for netop besætningen brassband, kor og orgel - dog er slagtøjet min egen tilføjelse). Det blev bestil af Søværnets Operative Kommando i samarbejde med Reformert Kirke (hvor Olfert Fischer ligger begravet). Derfor også hhv. Tamburkorpset og Reformert Kirkes Koncertkor. Koret gjorde en formiddabel indsats, men det kan selvfølgelig ikke skjules at det er et amatørkor og deres antal lod også lidt tilbage at ønske. Jeg har nok tænkt en lidt "større", homogen og mere dynamisk korklang.

Jeg er glad for at du fanger humoren med klokkerne, men det skal også siges at det skam er på alvorlig baggrund. Humor er jo en alvorlig sag. Det er et af højdepunkterne i "slaget" og stemningen bliver nærmest hysterisk overmodig heroisk, mens kanonkuglerne flyver om ørerne og alt står i flammer. Som en rus. Uvirkeligt. Det er måske humor, men den er kulsort. Fra starten af satte jeg mig for hæmningsløst og skamløst at komponere et stykke program-musik i sin mest kompromisløse form! Hvad skal man med kompromiser?, jeg havde i hvert fald ikke noget at bruge dem til i dette værk.

Der er på nuværende tidspunkt ikke andre udgaver, og jeg har næppe tid til at bearbejde en selv foreløbigt, men hvis der skulle sidde en interesseret og dygtig arrangør skal vedkommende være velkommen
smile.gif


Mvh
Frederik Magle
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Det glæder mig at det ikke var et indfald af dårlig humor fra min side da jeg lagde mærke til klokkespillet. - En anden lille detalje hvad angår den fugerede (eller måske nærmere passacaglia agtigt) del af "kor-delen" 2. vers i salme 27 - hvor du indfører det lidt intrikante tema der mest af alt minder mig om et udrag af en bachkorall som kommer igen til sidst i værket... hvor der i teksten står "skal de snuble og falde" - en lidt vanskelig passage for koret lyder det som om... der giver en ekstra (omend måske ikke ventet) lille effekt. - Dog synes jeg at kombinationen af 2. vers og 3. vers går lidt skævt da man på den ene side godt kan høre 2. vers i herrestemmerne men samtidig kommer kvindestemmerne lidt underligt ind og dækker over resten i stedet for at fremhæve med teksten til 3. vers. - Så kan man selvfølgelig også overanalysere "Selv om en hær belejrer mig" som er starten af 3. vers og henføre det til førnævnte "belejring" af 2. vers - men samtidig så synes jeg ikke man opnår tygheds fornemmelsen "selv om der føres krig imod mig, er jeg dog tryg." i slutningen af 3. vers. - dertil virker koret i hvert fald for "usikkert".

Du rammer helt sikkert program-idiomet hvad angår effekter... - men et eller andet sted kunne man måske godt mangle en rød tråd i form af noget rytmisk eller tematisk som gennemsyrer værket... - der er nogle fine opdelinger som fungerer fint - men som et eller sted, synes jeg, mangler lidt sammenhæng. Eller også har jeg bare ikke ørerne med mig.
smile.gif
- hvilket naturligvis er en mulighed. Lige som afslutnings delen med koral-temaet der kommer ind som cantus firmus og får bygget en kort koral (der virker lidt tilbageholdent og som pludseligt crescendere - rent dynamisk snarere end tematisk) over sig der kulminere i fuldt orkester og "fader ud" med orglet til sidst efter fulgt af koret og nogle dybe orgen toner.
Jeg kan godt lide effekterne, både de larmende og de stille passager.... men som jeg har prøvet at skrive så mangler der en umiddelbart "introduktion" til "indholdet" i form af en rød tråd af en slags. - Ved ikke om det giver mening? - jeg kan sammenligne det lidt med soundtracket til The Lord Of The Rings - The Fellowship Of The Ring (1. film) hvor jeg inden jeg så filmen havde købt soundtracket og sat det på - og det sagde mig bare ikke noget - eller jo, der var da nogle "søde temaer" og nogle frygtindgydende korpassager men det virkede ikke som om der var den store sammenhæng... - som andre soundtracks kan have... - Men da filmen kom på faldt det hele på plads... netop pga. de billeder der så blev associeret med musikken - selv efter filmen ikke kører mere.

Nå, nu har jeg vist vrøvlet løs lidt - bliver spændende at høre om det jeg har skrevet giver mening.

Mvh og god weekend,
Thomas
 

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Jeg synes bestemt ikke du vrøvler! Men det er heller ikke helt rigtigt alt sammen :)

Ja, "snuble og falde " passagen bliver ufrivilligt livagtig :), men selvom den ganske rigtig er svær, er den så absolut sangbar.
Den manglende "tryghed-fornemmelse" er helt bevidst. Husk på hvad der er ved at ske. Musikken arbejder sig op til et klimaks (vi er stadig i krig, dog ikke længere rent programmusikalsk, men mere overført - i 2. del) Og der udbrydes (eller tænkes): "selv om der føres krig imod mig, er jeg dog tryg.". Fjenden står "for døren" og man sætter sin lid til Gud. Det ændrer dog ikke ved faktum at man er i krig, og det kan aldrig blive 100% trygt! (før den er ovre). Øjeblikke efter denne udtalelse af "tryghed" synger koret da også: "hør mig, Herre, når jeg råber!" ...
Jeg har haft mange overvejelser om sammenhæng mellem tekst o musik, men du selvfølgelig er i din fulde ret til at være uenig i resultatet
smile.gif


Med hensyn til den "røde tråd" er det et vanskeligere emne, da det drejer sig om selve formen af værket. Først vil jeg stille mig helt uening (og endda lidt uforstående) over for din kritik af "slut-koralen" i orkestret. Opbygningen er bestemt ikke kun dynamisk,men flere af de gennemgående temaer afrundes og konkluderes i den forholdsvis korte passage, der udvides dynamisk OG polyfonisk op mod slutningen. Der vil jeg have lov at være fuldstændig uenig med dig!

Angående den resterende del af værket, er det selvfølgelig et spørgsmål om form. Jeg mener at jeg har opnået en sammenhæng i den lidt "film-musikalske" frie (men alligevel gennem-arbejdede) form, der gør at lytteren føres igennem - og holdes fangen - af værket som helhed! En længere analyse (og forklaring) af formen vil jeg dog ikke selv foretage - det lader jeg altid op til andre at gøre når værket er færdigt.
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Nu vil jeg lige til start indføre at det blot er observationer hvad angår optagelsen som jeg hører den... - Jeg sidder hverken med partitur eller med en oversigtsliste over de idéer som du med sikkerhed har brugt i udarbejdelsen af dette værk som jeg stadig mener er ganske interessant og spændende - og det er rart at høre at der stadig er komponister (som ikke direkte sidder i film branchen) der stadig kan lave tonalt og gennemført musik.
Nu er det heller ikke fordi jeg vil gennemanalysere værket... men jeg blev da lidt interesseret i de ting jeg hørte og gik derefter ind i end lidt nærmere lytning og tekstlæsning.

Mht. uenigheden... så kan det godt være at jeg det jeg måske savner er en, ja, mindre forsonende afslutning? (men ja, det er helt klar en smagssag og et fortolknings spørgsmål og naturligvis også noget du bestemmer suverænt over - ingen tvivl der) - men jeg kan godt ved nærmere sammenligning godt høre slægtsskabet mellem slutkoralen og korets indsatser... - det er til tider rimeligt svært at høre klart hvad der sker i koret - ved ikke om det er optagelsen eller koret der gør det...

Men som sagt, er stort og spændende værk som jeg faktisk tror ville kunne gøre sig godt for andre besætninger (harmoniorkesteret er min foretrukne - det er selvfølgelig også en smagssag men jeg mener at brass band klangens homogenitet desværre gør det mere sammenflydende og med mindre der er skrevet nogle effektfulde ting i værkerne (som her) så bliver det let lidt trivielt) - og det kunne være interessant om man kunne bibeholde tekstens udtryk og indhold i en ren instrumental sats.

Mvh,
Thomas
 

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
Re: \"Håbet\" kan downloades gratis!

Jeg vil lige sige at jeg er meget glad for din interesse og grundige lytning til "Håbet". Det værdsætter jeg meget!! Også selvom vi ikke er enige i alt. Forresten vil jeg anbefale at du også hører et andet af mine korværker: Phønix (Se et nyt indlæg om det her på formummet).

Jeg tror bestemt det kunne være spændende at arbejde med forskellige arrangementer af Håbet, men som sagt har jeg desværre ikke meget tid selv - ikke mindst da jeg er i fuld gang med et stort nyt symfonisk værk (mere om det senere). Men hvis du er interesseret vil jeg med glæde sende dig partituret til Håbet, som pdf.
 
Top