Omkring kompositioner...

NightHaunter

New member
Denne post er vel nok mest til Magle himself, men alle andre er selvfølgelig hjertens velkomne til at svare
cool.gif


Jeg er nysgerrig efter at høre lidt om, hvordan man begynder at komponere? Et sted skal man jo starte, og jeg vil starte med at spørge hvordan andre startede, heh
cool.gif

Når jeg spørger hvordan, mener jeg også hvornår. Og jeg tænker på hvor meget teoretisk baggrund det kræver og sådan.

Mange venlige hilsner
Johan/NightHaunter

(Forresten, jeg kan godt lide dit forum
grin.gif
)
 

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
Jeg må med det samme sige at det er ret svært (umuligt) at generelisere, så jeg kan kun tale på egne vegne - andre synsvinkler er meget velkomne
smile.gif


Hvad mig selv angår begyndte jeg ret tidligt. Min leg ved klaveret tog ret hurtigt form, og jeg opdagede at jeg havde "talent" (kald det hvad man vil) for at lave melodier og sætte musik sammen. Så begyndte det hårde arbejde. For mig er komposition et fuldtidsjob.

Du må fortælle lidt mere om dig selv og din indgangsvinkel til musik - jeg kan forstå at du kunne tænke dig selv at komponere musik... Hvad kunne du tænke dig at skrive?, hvad har du evt. skrevet ind til nu?

(jeg vil med det samme sige at jeg sikkert ikke for mulighed for at svare før efter påske, da jeg tager på ferie i morgen tidligt)

God Påske!
smile.gif
 

NightHaunter

New member
Ja, jeg kunne se i din biografi, at du startede meget tidligt. Du må jo være lidt af et vidunderbarn, heh
smile.gif


Jeg har indtil videre kun spillet 1½ år. (har også klimset lidt til klaveret før, men det har ikke været noget specielt) Men jeg kan da også godt se, at jeg har et vis talent for at spille, og jeg er meget ambitiøs.
Jeg vil gerne skrive klassisk musik, hvis det var det, du mente. Jeg har ikke skrevet noget indtil videre. Men jeg går tit og tænker på, hvordan man kan bygge et stykke op osv.
Er der nogle sådan.. "tips og tricks" du måske kunne give mig?

Hav en god ferie
smile.gif
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Hej,

Så prøver jeg lige igen... - mit sidste indlæg blev af en eller anden grund kasseret.

Jeg tror at det er svært at generalisere hvad angår komposition. - Selve det med at finde på idéer til temaer, sammensætning af harmonier, instrumentering af disse, overgange er en blanding af intuition (talent) og praktisk/teoretisk viden - (tænkt) musik i sin egentlige form har ikke nødvendigvis de samme begrænsninger som når man skal bearbejde noget melodi-materiale som man går og nynner så det også kan blive opført... - det kræver lidt træning... både rent teoretisk mht. læsning af div. instrumentations-bøger, harmoniserings-typer osv osv osv... - men et eller andet sted så tror jeg det der går lettest er at sætte sig ned og prøve sig frem... - evt. foran en computer - hvis man ikke er så god til at notere det man vil have, så kan det være man kan spille det og derefter gå ud fra det...
smile.gif


Med venlig hilsen,
Thomas
 

**DONOTDELETE**

Guest
kay, det lyder rigtig godt. Jeg vil prøve at sætte mig ned med nogle programmer og se hvad det kan blive til!
smile.gif


Mange tak for rådene.

~Hilsen Johan
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Hej igen Johan,

Glimrende. - jeg kan bl.a. anbefale Musicator - ikke verdens bedste hvad angår nodeudskriftskvalitet - men let at bruge og rigtig god til det med at indtaste/indspille noder - for bare at få et overblik.
Noget andet du kunne gøre var at gå på biblioteket og låne nogle bøger om enkel harmonisering (et sted skal man jo starte) - vise harmonisering/koral harmonisering/jazz harmonisering - hvad der ligger tættest på dine egne ønsker og idéer. - Det kræver lidt mere "studie" men kan måske også føles bedre end bare at sætte sig ned og "skyde i blinde"... - Det vigtigste er blot at du kommer i gang... så kan du så komme tilbage og fortælle hvordan det går, og så kan det jo nok være at du kan få nogle flere tips og tricks med på vejen.

God fornøjelse og fortsat god sommer.

Mvh,
Thomas
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
lige et enkelt eksempel...

var ude og cykle en tur i dag og nynnede en enkelt melodisk frase og da jeg kom hjem igen skrev jeg den ned Musicator (som jeg ofte bruger til idéer mv) - http://corno.dk/thomas/musik/tematikrytmik.mp3 - det er en enkelt rytme idé der er melodiseret og harmoniseret - bassen er trinvis faldende - som f.eks. Bachs Air fra hans 3. orkestersuite i G dur - eller som Pachelbels (forholdsvis) kendte Kanon. - i 2. "vers" er der vist noget såkaldt komplimentær rytmik (ok, helt komplimentær rytmik er det ikke, men det kalder vi det bare lige nu) i bassen det sted hvor det ligger stille (for at få en fremdrift).
Men start med sådan nogle enkelte ting, derefter kan man så udbygge det mere og mere.

Mvh,
Thomas
 

NightHaunter

New member
Hej Thomas

Mange, mange tak for dine gode svar! Jeg har desværre lidt problemer med min computer for tiden, skal lige have den pudset lidt og sådan, bl.a. virker mit lydkort ikke lige. Men det skal jeg nok finde ud af alt sammen, og så skal jeg nok få kigget på det! Ellers sidder jeg inde med det dejlige Cubase (damn det var dyrt :p), men det er jo meget avanceret. Så vil lige tjekke det dér program ud
smile.gif


Nu får jeg også lidt travlt i år, da jeg skal gå til klaver 4 gange om ugen og i det hele taget spille mere seriøst. 2 gange normal klaverundervisning, 1 gang teori og så skal jeg spille med i en klavertrio. Det starter dog først til september. Men hvis jeg har tid til overs vil jeg helt sikkert kigge på kompositioner og sådan
laugh.gif

Jeg skal til marts forsøge at komme ind på Sankt Annæ's MGK. Sååå, det bliver jo meget spændende.. :p Tror ikke jeg er så heldig, men man kan jo aldrig vide
smile.gif


Venlig hilsen
Johan
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Hej Johan,

Jeg håber det går fremad med dine musikalske bestræbelser, og det kunne da være spændende hvis du kom frem med evt. "output" her i foraet.

Mvh,
Thomas
 

NightHaunter

New member
Hej igen, Thomas!

Jeg får desværre ikke kigget på komposition, da jeg har så travlt med en masse andre ting. Jeg skal øve, øve, øve
wink.gif
og når jeg så ikke øver bruger jeg tiden på noget andet
smile.gif


Men endnu engang mange tak for alle de gode svar. Jeg vil prøve at kigge mere på det når jeg får tid!
laugh.gif


Venlig hilsen
Johan
 

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
Du må endelig ikke opgive at komponere, selvom jeg selvfølgelig har respekt for at du også skal øve. Men det ene behøver ikke udelukke det andet! Hvis du på noget tidspunkt har komponeret noget du har lyst til at vise, skal du bare skrive om det her og du vil få konstruktiv kritik!
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Jeg holder med Frederik... denne gang! ;-p hehe...
Har lige nogle kompositions eksempler du måske kan få inspiration af - de er nogle korte musikstykker.

http://corno.dk/thomas/musik/youareonmymind-klaver.mp3
http://corno.dk/thomas/musik/youareonmymind-klaver2.mp3
http://corno.dk/thomas/musik/youareonmymind.mp3

Det er samme stykke musik i 3 forskellige udgaver - og samme stykke musik indeholder 3 x den samme grund idé - hvor der så bliver tilføjet idéer efterhånden som tiden går. - i den sidste er klaversatsen instrumenteret ud - der er ikke gjort noget særligt ved lydene fra mit Roland lydmodul, men det skulle dog ikke ødlægge "pointen" med det her.
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Så har jeg lidt mere til "begynder-komposition"... - rytme-tema-udvikling...

Her er et lille stykke jeg skrev for nogle måneder siden... en "variations sats" - egentlig ikke så "varierende" mht. stilart da det er meget det samme der kører og kører om og om igen... men måske en måde at se en enkel "udvikling" i et musikstykke...

http://corno.dk/thomas/musik/ohwell.mp3

til inspiration... - kommentarer modtages gerne (også fra andre)...
smile.gif


så kan vi også lige lægge en anden (lidt sen mht. julen) "stil for døren"... - måske en lidt "søgt" udgave... men hva' f***** - man har jo kun det sjov man selv laver... - en lettere "upbeat" udgave af originalen og læg endelig mærke til "kontrapunktet" i 3. vers
wink.gif
hehe... - hvem kan gætte det?
smile.gif


http://corno.dk/thomas/musik/sanktalucia.mp3
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
og vi fortsætter med lidt andet...
man kan bruge et tema på mange måde - har været inde på "variationen" tidligere... - her er så et tema brugt til lidt af hvert... - jeg skrev for et stykke tid siden en "fanfare og hymne" for messing som skulle have været brugt til fejring af musiklovens 25 årsjubilæum - dette blev dog aldrig til noget desværre... - og jeg fik ikke rigtig smukkeseret værket - men her er da en spilbar version - skrevet for amatørmessingspillere som ikke havde så meget tid til at øve... derfor er den lidt "letbenet" og forholdsvis ligetil...

http://corno.dk/thomas/musik/fanfareoghymne.mp3

Jeg har så brugt "hymne" temaet i de flg. 2 stykker - i den første som en lille "pop-ballade" (trommesættet er en "skitse" - og ad. lib.) og i den anden som en rokokko pastice... - lidt "plat"... men i denne sammenhæng måske meget "lærerig"... der er ikke gjort noget ved optagelserne rent effektmæssigt eller lign. - de er direkte fra mit lydkort (den sidste mere syntetisk end den første hehe
wink.gif
)...

http://corno.dk/thomas/musik/ceciliessong.mp3
http://corno.dk/thomas/musik/cecilievariationer.mp3
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
sidste indslag i aften - tror jeg...

efter den mindre strømafbrydelse vi havde tidligere på året følte jeg en "trang" til lige at skrive en mindre 80'er-agtig "ting"... og det kom der det flg. ud af... 55 sekunders 80'er nostalgi
wink.gif
- her er det "genren" vi er ude efter rent "kompitorisk"...

http://corno.dk/thomas/musik/poweron.mp3
 

Kinnycry

New member
Jeg vil gerne skrive klassisk musik, hvis det var det, du mente. Jeg har ikke skrevet noget indtil videre. Men jeg går tit og tænker på, hvordan man kan bygge et stykke op osv.





------------------------------------
Høj Noter Hentet
 

Strunch

New member
Jeg vil gerne skrive klassisk musik, hvis det var det, du mente. Jeg har ikke skrevet noget indtil videre. Men jeg går tit og tænker på, hvordan man kan bygge et stykke op osv.
Jeg har fundet det mest frugtbart at starte med at lave selve den melodi du vil ha skal bære stykket, og først så derefter lægge bass og øvrige detaljer på.. Du kan også starte med bassen og så bare smide arpeggios på en mass, så ender du typisk med et meget livligt stykke musik :)

Nu skal det hele ikke bare være tom snak, så her er nogle stykker jeg har lavet.. En del middelmådige reproduktioner af kendte komponister, men såmænd også nogle af mine egne kompositioner.. Bemærk Half Minute March og The Hill, de er begge mine egne kompositioner.

http://www.progression-labs.com/piano/
 

sarahnielsen70

New member
Spændende forum! - Jeg er lige med på en lytter her.
Strunch, hvordan startede du i sin tid selv? Bare som inspiration? Jeg har lyttet lidt til dine kompositioner, og de lyder interessante. Har i hvert fald fået lyst til at at komponere noget mere kompliceret. :)



-----------------------------------------
Musik interesseret, pianist og guitarist.
 
Top