Hjælp til beregning

steeneh

New member
Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Jeg er ved at rekonstruere en ”Phagotum”, et instrument udviklet omkring år 1515. Instrumentet er bemærkelsværdig ved at der er mange klapper, og ved at det består af to søjler, som man spiller med begge hænder. Jeg ved følgende: søjlerne er delt i to, den nederste funger delvis som luftkammer, den øverste del af søjlerne har tre piber (for at få den ønskede tonehøjde), piberne er boret cylindriske. Baspiben (den højre søjle) er ca. 8 mm. Den går fra GG til B, den venstre fra C til G, tre oktaver i alt. Jeg har endvidere en beskrivelse af lydhullernes placering og deres node, som godt nok ikke er identisk med det aktuelle instrument men alligevel. Kan jeg ud fra de oplysninger beregne lydrørets længde og lydhullernes placering sårn nogenlunde?, og hvordan gør jeg?

MVH

Steen
 

marval

New member
Velkommen,

Beklager jeg ikke kan hjælpe, men opholdet her, og nogen må han i stand til at hjælpe.


Margaret​
 

steeneh

New member
Det er selvfølgelig ikke et helt almindelig spørgsmål, men løftet op principielt er det vel et spørgsmål om matematik. Jeg har to rør lige lange (170cm), det ene 6mm det andet 8 mm Ø, her skal der så sættes nogle lydhuller. Der må være en formel!. Ellers er der kun den gode gamle metode, få fat i 25 plastikrør og så forsøg dig frem... Jeg kunne også forsøge mig med engelsk, og se om der af den vej skulle være nogen der ved noget. MVH Steen
 
Top