Baggrundsmusik

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Okay, jeg har brug for lidt gode råd her...

Jeg er "kommet til" at sige ja tak til et pianist job som jeg ellers aldrig ville have taget! Normalt spiller jeg kun til klassiske koncerter men nu er jeg blevet bedt om at spille "baggrundsmusik" under et middagsselskab. Grunden til at jeg sagde ja tak er fordi middagen er en del af et kæmpe surprise party som bliver arrangeret for en af mine gode veninder. Hun var døden nær tidligere på året grundet en ondartet nyrelidelse og nu vil hendes mand så arrangere denne fest for at fejre hendes 40 års fødselsdag, og samtidig skal festen fungere som en "kickstart" til en ny begyndelse i hendes liv! Fantastisk initiativ - og det var defor jeg accepterede
wink.gif


Mit problem er dels at jeg skal spille i 2 timer i træk (non-stop!) og dels at jeg ikke aner hvilken slags musik jeg skal spille!

Hvad vil I forslå at jeg kaster mig ud i?

Klassisk?
Lidt jazz'et?
Lounge?

Jeg har også overvejet at improvisere i 2 timer, i en blanding af både klassisk, jazz og lounge... Er det for frækt?
wink.gif
 

Frederik Magle

Administrator
Staff member
ADMINISTRATOR
Regulator
Personligt synes jeg iden med at improvisere er fræk men god!
smile.gif


Du kunne jo så evt. krydre med et par enkelte "kendte" numre - måske lidt lounge eller jazz, og så have et klassisk stykke i baghånden hvis der skulle være mulighed for at at få folks opmærksomhed på et tidspunkt (Det er næsten synd at spille et klassisk værk hvis ingen lytter, mens jazzer lounge musik egner sig bedre til stemningsskabende baggrundsmusik)
 

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Mange tak, Frederik... Jeg føler også det ville være synd at spille klassisk når gæsterne ikke er 100% opmærksomme. Men rigtig god idé med at have et stykke i baghånden hvis muligheden skulle byde sig
smile.gif


Jeg tror jeg vil gamble og køre et improviseret forløb
laugh.gif
Jeg skal nok lige give feedback på hvordan det gik (om jeg blev buet ud
wink.gif
) og kan også være jeg optager noget af det - bare for hyggens skyld
wink.gif


Tak for rådene, Frederik !!
 

Christine Callisen

Commodore of happiness and laughter
Skal der ikke os være noget dansktop - "den knald røde gummibåd" eller "tyroler hatten" der findes da intet bedre! Tror det trækker mere opmærksomhed (nagativ???).
crazy.gif
wink.gif

Nej okay.....
grin.gif
 

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Ja, det ville nok trække en del opmærksomhed hvis jeg legede Richard Ragnvald på klaveret
wink.gif
På den anden side er originalitet jo (næsten) altid et forsøg værd... hehe...
 

Christine Callisen

Commodore of happiness and laughter
Ja ik´?!
cool.gif


Syns da min ide var (næsten) lige så god som Frederiks - opmærksomhed det får du hvert fald!!!
banana.gif


Og så hvis du får fat i sådan en hat... Det kan jeg altså godt se det sjove i!
grin.gif
 

Nalia

Commodore of History & Muses
Måske skulle du prøve at undersøge, hvad hun kan lide af musik og spille nogle af de numrer i løbet af aftenen.
Min erfaring som gæst, med musik til middagen er at numrer der er lidt diskrete fungere bedst. Det er vel næbbe et "sing a long" arrengement. Men alligevel skal det jo skabe en stemning.
Så undersøg hvem du skal spille for, æresgæstens smag (hvis du kan få en tåre i øjenkrogen på hende under sidste ret, er det perfekt) og så for guds skyld ikke noget der kan få nogle af gæsterne til at udvandrer i protest
wink.gif


Mette-Marie
angel.gif
 

Christine Callisen

Commodore of happiness and laughter
Nå jeg synes ligesom min tyroler stemning fik lidt nagativ omtale der....
mad.gif


Men Nalia har nok ret - du skulle jo nødig jage gæsterne væk
grin.gif
 

Nalia

Commodore of History & Muses
Undskyld Christine
wink.gif


Jeg har siddet til mange forskellige fester, i mange forskellige anledninger. Nogle steder passer tyroler-musiken, andrer steder passer f.eks. div populær pop numrer spillet på klaver og til andrer har det været klassisk-musik
smile.gif
 

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Hej Nalia,

Mange tak for dit input. Og du har selvfælgelig ret. Nu ved jeg tilfældigvis at æresgæsten er vild med klassisk musik, så det ville også være mit første-valg, men det bringer os så tilbage til Frederiks kommentar....
crazy.gif


Indtil videre holder jeg mig til en improvisation af en slags - og <font color="pink">Christine </font>, du skal ikke forsøge at opvertale mig til at spille tyroler musik og dansk-pop... medmindre du ønsker at overtage jobbet for mig? ;(

Tak!
 

Christine Callisen

Commodore of happiness and laughter
Nej okay, jeg tror os selv jeg ville blive ret ked af det, hvis en pianist begyndte at spille sådan noget til min fest... (men ideen var da go?! eller ikke...)
crazy.gif


Held og lykke med det - husk en "anmeldelse" af det når projektet er gennemført
grin.gif


Christine
angel.gif
 

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Alle idéer er altid velkomne! Det var jo trådens formål at få nogle gode råd på bordet
smile.gif


jeg skal nok lige skrive en anmeldelse når det er overstået
smile.gif
 

Lotus80

Commodore of Water Music
Du kunne jo evt. supplere op med lidt "easy listening", a la Burt Bacharach...
smile.gif
 

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Det må i gerne såfremt i checker tråden igen i Marts 2006. Det er nemlig der jeg skal spille så vidt jeg husker
smile.gif
.... Var bare i "lidt" god tid..... hehe....
 

Nalia

Commodore of History & Muses
Når Rune, fik du så spillet noget baggrundsmusik? Nu har jeg jo spændt ventet i laaaaang tid :)
 

Rune Vejby

Commodore of Water Music
Hej Nalia :)


Det viste sig faktisk at det slet ikke blev til noget alligevel!! Arrangøren kunne ikke skaffe et klaver (!) og så er det lidt svært at optræde.......
:/
 
Top