Hvor er de danske symfoniorkestre på vej hen...?

Jette

Rear Admiral of O Theatre & the 4 - 1 + a few more
He he jo den var god, ok jeg har nok også en rimelig sort humor
devil.gif
grin.gif
.
Men hvis du kan flere, så har Hornsalvig lavet en tråd Indiana Jones og blondinen
grin.gif


Jette
grin.gif
 

Lotus80

Commodore of Water Music
Det skulle vel aldrig være vores egen Salvigs horn, vi kunne i TV-avisen? Der var et nærbillede i 2½, måske hele 3 sekunder? Af hornet altså, ikke hornisten...
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Var der et horn i tv-avisen? i hvilken anledning?
 

Lotus80

Commodore of Water Music
Altså, hvis du liiiige gad følge lidt med
tongue.gif
icon_rolleyes.gif
tsk tsk

Højere oppe i tråden står, at Hornsalvig skulle spille på Skanderborg Festivalen i dag med symfoniorkestret. Bl.a. skulle de spille Harry Potter, som der efter sigende er nogle fede hornstemmer i. Så, nu behøver du ikke læse resten alligevel
wink.gif
tongue.gif
 

hornsalvig

New member
Jeg ved ikke om jeg var på - jeg så det ikke selv. Til gengæld var jeg på TV-Charlie den anden dag - men det var en gammel optagelse af opera i Rebild Bakker for 2 år siden.

Mine egne spioner på tilskuerpladserne i Skanderborg sagde dog, at jeg var på storskærmen op til flere gange, så det kan da være de brugte det til tv også...?

Salvig
 

acciaccatura

Guest
Må være fedt at spille i et rigtigt symfoniorkester - lige meget på hvilken plads - acciaccatura er misundelig
devil.gif


Klaverspillere har som regel ikke den mulighed... og orkesterrepertoiret er yderst uvenligt over for klaveret... 'Man spiller ikke "i" orkester, men "med" orkester'...
shake.gif


[skulle have brugt en smiley her med knold i nakken og næsen i sky
tongue.gif
]
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Nu er der nu et større antal musikværker hvor klaveret spiller med som en del af orkesteret og ikke som solist (både i den moderne orkesterlitteratur, men da også i barok musik - dog i form af den, for klaveret, "fjerne fætter" cembaloen). Men hvis du meget gerne vil spille i et symfoniorkester så må du jo lære at spille et mere "normalt" orkesterinstrument - det burde være muligt at kunne spille flere instrumenter - dog måske ikke samtidig.
wink.gif
 

acciaccatura

Guest
corno said:
det burde være muligt at kunne spille flere instrumenter - dog måske ikke samtidig.
wink.gif

Det er jeg ikke helt enig i... de danske symfoniorkestre er jo professionelle enheder, og for at kunne komme i betragtning skal man virkelig beherske sit instrument. Jeg vil betvivle at det er muligt på forsvarlig vis at mestre mere end ét instrument på symfoniorkesterniveau (er det et ord?) - især hvis hovedinstrumentet er klaver. Undtagelsen er vel de instrumenter der ligger tæt op ad hinanden, f. eks. bratsj/violin obo/eng.horn, osv.
 

corno

Vice Admiral of Notes, Dots & at times also Slurs
Sr. Regulator
Så vidt jeg ved nævnte jeg intet om at du skulle søge stillinger i et af de professionelle orkestre. Der findes skam mange amatørensembler rundt omkring i landet hvis du vil spille samme med andre på et orkesterinstrument.

Om det er umuligt at mestre mere end én orkesterinstrument på niveau med de professionelle symfoniorkestre ser jeg ikke umiddelbart problemer i det, man kan sagtens være en glimrende pianist og violinist på samme tid. Problemer kan måske opstå når det drejer sig om blæseinstrumenter med radikalt forskellig embouchure - men selv her er der undtagelser - i et bigband skal sax-gruppen ofte spille på både (tvær)fløjte og klarinet foruden saxofonen, hvor klarinet og sax embouchuren nok er lig hinanden så er fløjtens ikke. Så det vil jeg nu påstå at man godt kan, men det kræver som alt andet en masse tid at opøve det.
 

hornsalvig

New member
flere instrumenter

jeg vil lige indskyde, at der netop er startet en fyr på konservatoriet i Århus med to hovedfag - nemlig horn og klaver, og det er ikke 1. gang i historien det er sket.
Mange tidligere tiders større og mindre komponister var ofte glimrende instrumentalister - sommetider ubestridte virtuoser - på flere instrumenter. For nu at blive i horn/klaver-verdenen, så er der 2 jeg kan komme i tanke om, nemlig Brahms og Benjamin Britten (Britten spillede forøvrigt også bratch)

Salvig
 
Top